výstroj na beh a triatlon

26.07.2023 14:31

Dnes o špeciálnej športovej výstroji na beh a triatlon z mojich skúseností. Snáď Vám to urýchly poznanie, lebo skúšať všetko na sebe nie len trvá ale niekedy je aj nepríjemné. Čo som zistila, prezradím v nasledujúcich riadkoch.

Tenisky: všetci vieme, že behať sa má v kvalitnej obuvy a treba ju meniť keď je „prešliapnutá“. Čo konkrétne Vám sedí ale objavíte až potom ako vtlačíte do tenisiek tisícky eur. Podľa mňa platí zásada, že ľahký bežec so skvelou bežeckou technikou môže bežať aj bosý, ale aby sme sa stali takým bežcom treba niekedy najprv behom schudnúť a zase len behom zlepšiť techniku. Čím Ste ťažší, tým viac sa vyvarujte mäkkým, penovým a hlavne tenkým podrážkam. Iba vyššia a tvrdšia podrážka Vám zachráni kĺby. Čím dlhšie trate, tým viac by Ste sa mali snažiť mať o číslo väčšie tenisky. Zlezené nechty na nohách nevyzerajú Bohvieako ale hlavne to bolí športovať bez nechtov na palcoch (prípadne prostredníkoch), kým dorastú nové. Veľmi odvetrané tenisky (sieťkové) sú fajn ale vydržia super krátko. Tvrdá špica, nie je „špica“ ak budete bežať aj dole kopcom.  Štuplové tenisky Vám po asfalte dlho štuplovými nezostanú. Ja mám doma v skrini tenisky o číslo väčšie s vložkou SIDAS na tréning, goretexové tenisky na beh do dažďa, odľahčené (nižšia podrážka) tenisky na pretek, o číslo väčšie tenisky (s vložkou SIDAS ale ľahkou) na maratóny, tenisky so štupľami do terénu odľahčené na pretek a nekonečné množstvo tenisiek na chodenie. Tenisky na chodenie sa stávajú tenisky prešliapnuté pretekárske. Čo je prešliapnuté zistím tak, že mám po preteku otlaky na bruškách prstov  a pod.

 

Bicykel:  Nie vždy platí že drahšie je lepšie ale keďže žijeme v dobe karbónovej, už vieme že ľahšie je lepšie, obzvlášť do kopca. Aj čím tvrdšie, tým lepšieJ čím chcem povedať, že nie je karbón ako karbón. Tu som ale asi až tak veľa neporadilaJ. Každopádne na vlastnej koži mám otestované, že jazdiť na časovkárskom špeciály je naozaj rýchlejšie ale nepohodlnejšie. Každá aj mini jamka na ceste Vás na časovke (koze) vyhrká takže trénovať iba na časovke si neviem predstaviť. Disk (platí aj pre aero prilbu) Vám veľmi pomôže psychicky aj keď Vám matematici vypočítajú, že len pri priemerke nad 40km/hod je Vám niečo platný. Pretekám lepšie, keď si poviem, „máš výbavu najlepšiu akú môžeš tak sa nevyhováraj a makaj“. Úplne najhlavnejšia zásada však je, že dôležitý je motor a nie karoséria, takže aj tak Vás ani S-works z biedy nevytrhneJ

Kompresné odevy: V poslednej dobe, je moderné mať všetko kompresné. Neviem ako Vám, ale mne už bolo aj z nadmernej kompresie na pretekoch zle. Mala som kompresné návleky na stehná plus kompresné podkolienky a zrejme aj začínajúcu chrípku. Na piatom kilometri ma chytila zimnica (bolo 40stupňov v tieni) a preteky som musela na desiatom kilometri vzdať. Od vtedy návleky na stehná používam len na regeneráciu. Myslím, že nie nadarmo boli kompresné veci na vrcholných podujatiach (majstrovstvá sveta a Európy) zakázané. Keď mám kompresný triatlonový dres, nedávam si ani kompresné podkolienky. Zvlášť na šprintoch (do 5km) ma chytajú z podkolienok kŕče do lýtok. Kompresné podkolienky sú ale u mňa základ regenerácie (aj pred pretekom) a maratón si bez nich neviem predstaviť. Hlavne na Ironmanských maratónoch mám pocit, že len vďaka kompresným podkolienkam mi držia pokope nohy.

Neoprén: tu veľmi rýchlo poradím, že najtenší a najmäkší neoprén, väčšinou na najdrahších top radách všetkých značiek sedí lepšie kvalitným plavcom. Ak Ste horší plavci, potrebujete hrubší neoprén (hlavne na zadku, stehnách a chrbte), ktorý Vás bude viac nadľahčovať. Budete potom akoby ležať na surfovacej doske a nemusíte vydávať energiu na to aby Ste ležali na vode. Tým však samozrejme nemyslím použitie surfovacích a potápacích neoprénov. Tie Vám viac uškodia ako pomôžu. Ideálne je stredná trieda neoprénu aby bol hrubý a pritom flexibilný (rytierske brnenie nechceme). Ak treba viac rád alebo poradiť konkrétne, na našom triatlonovom eshope www.sportis3.sk si prídete na svoje..